Átlátszó Hang 2019

Újzenei Fesztivál
2019. január 4-20.


Rendszer a zene? Az improvizáció szabadsága lehet rendszerszintű? Ugyanolyan rendszerben tanulunk zenét? Ha ázsiai hangszerekre európai zeneszerzők írnak zenét, akkor az európai vagy ázsiai rendszerű zenének számít? Milyen rendszerben kell teljesen elsötétített térben játszania a zenekarnak? Hányféle hangmagasság létezik? Használt Bach szintonikus kommát a hegedűpartitáiban? Képzőművészet és zene együtt kettős rendszert alkot? Rendszer a lelke mindennek.
2019. január 4-20. között hatodik alkalommal kerül sor az Átlátszó Hang újzenei fesztiválra. Számos hangverseny, interaktív beavató foglalkozás, zenepedagógiai műhelyfoglalkozás, családi- és gyerekszínházi előadás, kiállítás és moziest is szerepel a tizenhét nap programjában.

Rimóczi István, Nagy Ákos
JAN 16. 20:00
Szimpla Kert

Rimóczi István – tárgyak / objects
Nagy Ákos – elektronika / electronics

PSGT kísérleti zenei összhang Nagy Ákos és Rimóczi István együttműködése. Elektronika, digitális és analóg hangkeltés egyrészről, másrészről fadobok, alumínium ötvözetű alkatrészek, ipari acél tárgyak, rugók, ipari műanyag csövekből előcsalt hangok és neszek keresik az illeszkedés lehetőségeit. VST pluginek vs gettomarimbula, slagsaxofon, rugótremolók és hordonka által próbálják megszólaltatni azokat a szubtilis tartalmakat, amik valahol az akaraton, gondolkodáson és szokásokon túl tanyáznak. Olyan hangi folyamatok létrehozására törekszenek, amik nem elsősorban zenei indíttatásból születnek.

Mi is ez az egész?
Valami tapasztalati. Elmenni, bejárni, sokat bejárni, még többet bejárni, ülni, még többet ülni, hónapokig csöndben ülni és csak hallgatni. Aztán hangokkal dolgozni minden nap, végtelen számú hanggal. Nem kreálni, hanem észrevenni és hagyni megszólalni. Elősegíteni a megszólalást. Egyenrangot adni és cserébe kapni a hangoktól…

Ha nem mozdulok, tőlem csönd van, ha megmozdulok hangot keltek. A hang minőségét a mozdulat határozza meg, de mi határozza meg a mozdulat minőségét? Az eleve ott lévő az önmagától létrejövő hangot próbáljuk meg tetten érni és hallhatóvá tenni. A zene itt nem eszköz és nem is cél, hanem szükségszerűség.

A hang minőségét a mozdulat határozza meg. De mi határozza meg a mozdulat minőségét? Az eleve ott lévő, az önmagától létrejövő hangot próbáljuk meg tetten érni és hallhatóvá tenni.


Program